این نشریه را در شبکه‌های علمی همراهی کنید:

لینکدین

ریسرچ گیت

پابلونز

آکادمیا

ارکید

مندلی

گوگل اسکالر

تاثیر استراتژیک سبز بر عملکرد فرآیند نوآوری سبز: نقش سرمایه فکری سبز
دوره 4، شماره 2، تابستان 1401، صفحات 125 - 138
نویسندگان : محسن حاجی محمد تقی* 1
1- دانشگاه آزاد ، واحد تهران مرکز
چکیده :
هدف: این مطالعه با تکیه بر نظریه‌های سرمایه فکری سبز و دارایی‌های مکمل، به دنبال بررسی مکانیزمی را که به موجب آن شرکت‌ها می‌توانند یک استراتژی سبز (به عنوان مثال، محیط‌زیست) را به عملکرد نوآوری فرآیند سبز برتر تبدیل کند، بوده است. بطورکلی هدف این پژوهش بررسی تاثیر قصد استراتژیک سبز بر عملکرد نوآوری فرآیند سبز با نقش میانجی سرمایه فکری سبز بوده است. روش : پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. سطوح مدیریت شهرک صنعتی البرز به تعداد 213 که حجم نمونه 137 نفر از بین آن‌ها انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تائید شده موردسنجش قرارگرفته است. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها جمعیت شناختی و استخراج شاخص‌های مرکزی از آمار توصیفی و نرم‌افزار24 SPSS و برای تجزیه‌وتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم‌افزار PLS2 Smart استفاده‌ شده است. یافته¬ها: استراتژیک سبز یک شرکت تأثیرات مثبتی بر سه جنبه سرمایه فکری سبز (یعنی سرمایه انسانی، سازمانی و رابطه‌ای) دارد. به نوبه خود، این سه جنبه اثرات مثبتی بر عملکرد نوآوری فرآیند سبز دارند. علاوه بر این، سرمایه سازمانی سبز به طور مثبت اثر سرمایه رابطه‌ای سبز را بر عملکرد نوآوری فرآیند سبز تعدیل می‌کند، در حالی که تأثیر سرمایه انسانی بر عملکرد نوآوری فرآیند سبز را به طور منفی تعدیل می‌کند. نتیجه¬گیری: هر چه شرکتها بیشتر در سرمایه سازمانی سبز سرمایه گذاری کنند به سطح بالاتری از عملکرد نوآوری فرآیند سبز می توانند دست یابند. به طور متوسط، سرمایه انسانی سبز یک شرکت مهمتر از سرمایه سازمانی و رابطه ای آن است.
تکنولوژیارزیابی تکنولوژیمدل ارزیابی پاندا و رامانسننرخ ارزالگوی خود توضیح برداریعلیت گرنجرییوهانسون جوسلیوسماشین کنترل داخلیبانک های تجاریوام زیان دهسیستم های اطلاعاتیجذب دانشیادگیری سازمانیمدیریت سودتخصص حسابرسامتیاز گزارشگری مالی به موقعآینده پژوهیعلوم انسانیمدیریت دانشتغییرالگوهای افشايافشاي اختیاریگروه های مختلف فعالیتبودجهبودجه بندی سرمایه ایسرمایه گذاریرفتار مصرف کنندهاعتمادتعهدارتباطاتبیمه ی دی شهر ایلامزنجیره تامینچابکی زنجیره تامینسیستم اطلاعات مدیریتتوانمندسازیمنابع انسانیسازمانبنگاه های کوچک و متوسطاشتغالکارآفرینیرقابت جهانیعملکرد سازمانی شرکت برق منطقه ای فردوسیجانشین پروریتعهد سازمانی کارکنانشرکت آب منطقه ای اردبیلاستراتژی سرمایه انسانیمنبع یابی استراتژیکخرید الکترونیکیعملکرد سازمانتدارکات الکترونیکیمهندسی ارزشخلاقيتمتدلوژیيورش فكریاطلاعات حسابداریحسابداری مدیریتبودجه بندیامنیت ملیامنیتویژگی های امنیت ملیابعاد امنیت ملیخدامحوریسکوت سازمانیتفکرشیشه ایسرمایه اجتماعیخودپندارهنرخ رشد اقتصادیعدم اطمینان بازارکسب و کارهاي نوپامدیریت انرژیاماکن ورزشیورزشاخلاق کار اسلامیرضایتمندی شغلدرگیری شغلی و تمایل به تسهیم دانشخوشه بندی و رتبه بندی مشتریانموسسه امام رضاتحلیل عاملی ROBPCAالگوریتم دو مرحله ایK-meansاستراتژی های کارآفرینیکارآفرینی سازمانیرشد شرکت هانوآوری بازتحلیل محتواصنایع غذاییاقتصاد غیررسمی موثر مالیاتنرخ بیکاریشاخص مقررات دولتنرخروش فازیرایانش ابریسازمان های دولتیفناوری اطلاعاتاستقلال حسابرسانحسابرسی مستمرشخصیت فعالشخصیت مسئولیت پذیروفاداریرضایتمندی مشتریانآموزشظرفیت مالیفناوری اطلاعات و ارتباطاتحمایت مدیریتموفقیت برنامه های استراتژیکمدیریت سبززنجیره تامین سبزتوسعه پایداردولت سبزبازاریابی سبزمشتری مداریاصول اخلاقیقیمت سبزترویج سبزتوزیع سبز و وفاداری مشتریمدیریت استعدادتسهیم دانشآموزش و پرورشجهت گیری برندکارآفرینی برندشناسایی برندعملکرد برندرویکردکارآفرینیعملکرد سرمایه گذاری جدیداقدامات کارآفرینیحمایت نهادیروابط تجاریکشف فرصتاخلاق حرفه ایرفتار سازمانیاخلاق فردیعدالت سازمانیمسئولیت پذیریعملکرد کارکنانمسیریابی-مکان یابیدفع پسماندهای شهریمکان یابی سبزمسیر یابی سبزتجارت الکترونیکرشد اقتصادیتوسعه صنعت گردشگریشهرستان مشکین شهرحسابداری الکترونیکیشرکت هاآنلایناینترنتخدماتسرمایه گذارانمصرف کنندگانافزایش انگیزه بدهکارانبازپرداخت بدهیبخشش جرائمحسن رفتاربیش اعتمادي مدیریتی جریان نقد آزادکارایی سرمایه گذارینظام راهبری شرکتیعملکرد شرکتارزیابی عملکرد متوازنادراك از عدالتوابستگي به برندوفاداري مشتريانبرنامه ریزی چند پروژه ایالگوریتم های فراابتکاریالگوریتم ژنتیک مرتب سازی نامغلوبزنجیره بحرانیسرمایه انسانیعملکردمدلسازی معادلات ساختاریهزینه کردننگرش نسبت به محصول جدیدخشونت خانوادهعوامل شهرنشینیکرونارهبری اصیلخلاقیتسرمایه روانشناختیامنیت روانیابعاد مبتنی بر تواناییابعاد مبتنی تمایزابعاد مبتنی مخاطبابعاد مبتنی بر استراتژیسازمان جهانی بهداشتویروس کوید 19بازار سهامشاخص کلشاخص صنعتپروژه ی عمرانیتأخیر پروژهشهرداری هراتAHP و فاضلاب شهریرقابت صنعتحاکمیت شرکتیعارضه یابیفرایندشخص سازیانگیزه لذت جویانهشناخت احساس مشتریشناخت تجربه مشتریقصد خرید مجددهوش تجاریچابکی تنظیم عملیاتیچابکی سرمایه بازاررضایت مشتریبازارگرایی واکنش پذیربازارگرایی فعالنوآوریمدیریت پروژهاستانداردپروژه تحقیقاتیمدلPMBOKمدیریت فرآیندمدیریت ریسکچارچوب BPMCBOKقصد خریدرفتار خریدلوکسداده کاویمدیریت انباربعد اقتصادیحقوقی تصویر شرکتکمک مشتریان به همبهبود مستمرتمرکز مشتریانشبکه سازیاندازه دولتتعامل برندسوددهی بانک ملیتعداد نمونهمیانگین وزنیزمان سنجیزمان بندی برنامه بازاریابی سبزعملکرد مالیFMEAفاز ساختوفاداری مشتریاشاعه دانش استراتژیکبهره وریویکور فازیخوش بینیتعهد سازمانیایمنیهوشمندانهشاخصکیفیتصنایع فرآیندیمزیت رقابتیتعاونکیفیت خدماتتعهد به رابطهعدم قطعیتفراابتکاریتغییر قصد خریدارزش ادراکیچابکی سازمانیمیانجی گرعلل تاخیرتاپسیسحاکمیتپژوهش عملیاتیمدیریترمزارزسناریوراحتیقیمتمحصولشرکت های بیمهانتگرال فازینظارتتأمین کنندهشدت رقابتقصد رفتاریبازاریابیشهرداریتوانمندی جذبجذبتخصصسبد پروژهسیستمتعامل مشتریتعاملعادتپتانسیلپوشاکقاچاقسرمایه فکریانگیزه کاریبازار جهانیجهانی شدنرشدبهینه سازیتایید خودنگرشصنعت خودرونفت WTIراه آهنصنعت ریلینتتجهیززمان مستقیم کاریاسنوااسترسکاراییشفافیتظرفیت جذب
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !