ثبت نام

ثبت نام

ورود به صفحه کاربری

karbari2

صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

 

 

 

QR Code

مدیریت و مهندسی صنایع

تأثیر نرخ تورم بر هزینه‏ های دوره وارانتی
دوره 6، شماره 21، زمستان 1403، صفحات 1 - 14
نویسندگان : عرفان طراوت 1 ، احسان مقیمی حاجی* 2

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران

2 عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران

چکیده :
طی دهه‏ های اخیر، وارانتی به یکی از ابزارهای مهم در زمینه‌های مختلف فروش و خدمات تبدیل شده است، به طوری‏که تولیدکنندگان با استفاده از آن سعی در جذب و حفظ رضایت مشتریان دارند. پیشنهاد ارائه خدمات وارانتی از یک طرف تولیدکننده را در مقابل خرابی‌ها و ایجاد نارضایتی احتمالی مشتریان حمایت می‌نماید و از طرف دیگر به مشتری اطمینان خاطر برای وجود حمایت در زمان بوجود آمدن خرابی‌های احتمالی را می‏ دهد. منحنی نرخ شکست بسیاری از سیستم ها، فرمی شبیه به وان حمام داردکه می ‏توان آن ‏را به سه قسمت مجزا تقسیم نمود، که در بازه کوچکی منحنی با شیب بسیار زیاد نزولی است، سپس در طول یک دوره نسبتاً زیاد، شیب منحنی تقریباً یکنواخت بوده و در انتها مجدداً با شیب نسبتاً زیادی حالت افزایشی می‌یابد. در مرحله اول که منحنی با شیب بسیار زیادی کاهشی است، به آن دوره مرگ اولیه می‌گویند. محصولات معیوب با استفاده از تکنیک آزمایش اولیه عملکرد قبل از رسیدن به بازار در این مرحله حذف می‏ شوند. در این تحقیق کل هزینه‏ های تحمیل شده به تولیدکننده با در نظر گرفتن انواع مختلف تعمیر طی دوره‏ های آزمایش اولیه عملکرد و وارانتی، بدست آورده می ‏شود. هدف این تحقیق تعیین طول بهینه دوره های آزمایش عملکرد اولیه و وارانتی و نیز نرخ جوان سازی سیستم به گونه‏ای است که متوسط هزینه ‏های تحمیل شده به تولید کننده طی دوره آزمایش اولیه و وارانتی با در نظر گرفتن تاثیر نرخ تورم، حداقل گردد. به منظور نشان دادن کارایی و عملکرد مدل پیشنهادی، یک مدل بهینه سازی ارائه و حل می‌ گردد.
کلمات کلیدی :
آنالیز هزینه‏ هاي‌ وارانتی، بهینه‏ سازی، تأثیر تورم بر وارانتی، سیاست‌هاي‌ وارانتی